Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Uchwała Nr III/14/2024 Rady Miejskiej w Łasku z dnia 05-06-2024 w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organów uprawnionych do udzielania tych ulg

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609, 721) oraz art. 59 ust. 1 - 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407, 1429, 1641, 1693, 1872) uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwała określa szczegółowe zasady, sposób i tryb udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Łask lub jej jednostkom organizacyjnym, warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazuje organy i osoby uprawnione do udzielania tych ulg.
§ 2. Przepisów uchwały nie stosuje się do należności, których zasady i tryb umarzania, odraczania terminów spłaty oraz rozkładania na raty określają odrębne przepisy.
§ 3. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1) należnościach - rozumie się przez to wymagalne lub niewymagalne w całości lub w części należności pieniężne obejmujące w szczególności: należność główną wraz z należnymi odsetkami i kosztami dochodzenia należności i inne należności uboczne przypadające Gminie Łask lub jej jednostkom organizacyjnym od jednego dłużnika według stanu na dzień złożenia wnioskuo udzielenie ulgi lub na dzień podjęcia decyzji o zastosowaniu ulgi z urzędu, a jeżeli należność główna została spłacona – sumę należności ubocznych;

2) wierzycielu - rozumie się przez to Gminę Łask i jej jednostki organizacyjne, o których mowaw art. 9 pkt 3, 4 i 13 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych;

3) dłużniku - rozumie się przez to osobę fizyczna, osobę prawną, jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która posiada zobowiązanie wobec Gminy Łask lub jej jednostki organizacyjnej;
4) uldze - oznacza to rozłożenie na raty spłaty należności, odroczenie terminu płatności należności lub umorzenie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny;
5) jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe i samorządowe instytucje kultury;
6) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych(Dz.U. z 2023 r., poz. 1270 z późn. zm.);

7) organie uprawnionym – rozumie się przez to organ lub osoby wskazane w niniejszej uchwale, uprawnione do udzielania ulg.

§ 4. Do udzielania ulg w spłacie należności, uprawnieni są:
1) Burmistrz Łasku - w zakresie należności pieniężnych przypadających Gminie Łask;
2) kierownicy (dyrektorzy) jednostek organizacyjnych - w odniesieniu do należności przypadających kierowanym przez siebie jednostkom.

§ 5. 1. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym, należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, na wniosek dłużnika mogą być umarzane w całości lub w części, terminy ich spłaty mogą zostać odroczone lub płatność tych należności może zostać rozłożona na raty. 2. Oceny, czy występuje ważny interes dłużnika lub interes publiczny dokonuje organ uprawniony, na podstawie materiału dowodowego, zgromadzonego w konkretnej, indywidualnej sprawie, badając aktualne jak też przyszłe możliwości płatnicze dłużnika w okresie dopuszczalnego prawem dochodzenia.
3. Umorzenie należności głównej powoduje umorzenie należności ubocznych w całości lub w takiej części, w jakiej umorzono należność główną.
4. Okres, na który odroczono lub rozłożono na raty spłatę należności pieniężnych uzależniony jest od sytuacji finansowej dłużnika oraz wysokości zadłużenia i nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, licząc od dnia złożenia wniosku.
5. Od należności pieniężnej, której termin spłaty odroczono albo od należności rozłożonej na raty, nalicza się odsetki na dzień złożenia wniosku. Za okres od przyznania ulgi, w formie odroczenia lub rozłożenia na raty, do upływu terminów zapłaty określonych przez organ uprawniony przyznający ulgę, nie pobiera się odsetek.

§ 6. 1. Wniosek o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnych wraz z dokumentami na jego poparcie, dłużnik składa wierzycielowi.
2. Wierzyciel dokonuje weryfikacji wniosku w zakresie jego kompletności.
3. Wniosek powinien zawierać w szczególności:
1) w przypadku dłużnika nie będącego przedsiębiorcą: imię, nazwisko oraz adres zamieszkania;
2) w przypadku dłużnika będącego przedsiębiorcą: imię i nazwisko lub nazwę i adres siedziby oraz NIP i REGON;
3) szczegółowe informacje dotyczące wystąpienia przesłanek uzasadniających udzielenie ulgi;
4) opis aktualnej sytuacji finansowej i rodzinnej dłużnika będącego osobą fizyczną lub opis sytuacji ekonomicznej dłużnika będącego osobą prawną, jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;
5) określenie rodzaju wnioskowanej ulgi (umorzenie, odroczenie terminu spłaty, rozłożenie należności na raty) oraz wskazanie własnych propozycji w sprawie wnioskowanej ulgi.

4. Do wniosku powinny zostać dołączone dokumenty potwierdzające okoliczności w nim wymienione.
5. W przypadku stwierdzenia, iż przedstawione dokumenty są niewystarczające do udzielenia ulgi, wierzyciel wzywa dłużnika do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania.
6. Nieuzupełnienie wniosku przez dłużnika w wyznaczonym terminie, powoduje pozostawienie go bez rozpatrzenia o czym dłużnik zostaje powiadomiony w formie pisemnej.

§ 7. 1. Umorzenie należności pieniężnej w całości lub w części oraz odroczenie terminu spłaty należności albo rozłożenie płatności należności pieniężnej na raty na wniosek dłużnika, następuje w pisemnej formie jednostronnego oświadczenia woli złożonego przez organ uprawniony i podlega doręczeniu dłużnikowi. 2. Odmowa udzielenia wnioskowanych ulg następuje w pisemnej formie jednostronnego oświadczenia woli złożonego przez organ uprawniony i podlega doręczeniu dłużnikowi.
§ 8. Należność pieniężna staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami należnymi od pierwotnego terminu płatności do dnia zapłaty, w przypadku gdy zostanie ustalone, że:
1) dowody, na podstawie których wierzyciel udzielił ulgi, okazały się fałszywe;
2) dłużnik wprowadził wierzyciela w błąd co do okoliczności uzasadniających udzielenie ulgi;
3) dłużnik nie dokonał zapłaty odroczonej należności bądź którejkolwiek z rat na jakie została rozłożona należność.

§ 9. 1. Należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, mogą być z urzędu umarzane w całości w przypadku wystąpienia okoliczności wymienionych w art. 56 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. 2. W przypadku gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, należności pieniężne mogą zostać umorzone z urzędu tylko wtedy, gdy warunki umorzenia są spełnione wobec wszystkich zobowiązanych.
3. Udzielenie ulgi, o której mowa w ust. 1 następuje w pisemnej formie jednostronnego oświadczenia woli złożonego przez organ uprawniony, które pozostawia się w aktach sprawy.

§ 10. 1. Udzielenie ulgi w spłacie należności, o których mowa w § 5 ust. 1 oraz § 9 ust. 1 niniejszej uchwały, podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, może mieć miejsce, jeżeli ulga: 1) nie stanowi pomocy publicznej;
2) stanowi pomoc de minimis – i następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r., poz. 702) oraz rozporządzenia Komisji (UE) Nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z dnia 15 grudnia 2023 r.);
3) stanowi pomoc de minimis w rolnictwie - i następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r., poz. 702) oraz rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L Nr 352 z dnia 24 grudnia 2013 r. str. 9) i rozporządzenia Komisji (UE) Nr 2019/316 z dnia 21 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1408/2013 w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. L 51 z dnia 22 lutego 2019 r. str. 1).

2. Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia, wrazz wnioskiem o udzielenie pomocy:

1) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu minionych 3 lat, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
2) informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024 r., poz. 40).

3. Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie jest zobowiązany do przedstawienia, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy:
1) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie oraz pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu w ciągu minionych 3 lat, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
2) informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis w rolnictwie, dotyczącychw szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis w rolnictwie, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołóstwie (Dz. U. z 2010 r., Nr 121, poz. 810).


4. Łączna wartość pomocy udzielonej przedsiębiorcy na podstawie niniejszej uchwały nie może przekroczyć równowartości dopuszczalnej kwoty pomocy, o której stanowią rozporządzenia wymienione w ust. 1 pkt 2 i 3.
5. Udzielenie pomocy de minimis potwierdza się wydaniem zaświadczenia o pomocy de minimis, a w przypadku udzielenia pomocy de minimis w rolnictwie wydaniem zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2018 r., poz. 350).

§ 11. W zakresie, w jakim niniejsza Uchwała przewiduje udzielenie pomocy publicznej na podstawie rozporządzenia określonego w:
1) §10 ust. 1 pkt 2 – jej przepisy obowiązują do dnia 31 grudnia 2030 r.;
2) §10 ust. 1 pkt 3 – jej przepisy obowiązują do dnia 30 czerwca 2028 r.

§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Łasku.
§ 13. Traci moc uchwała Nr XXXVIII/425/2017 Rady Miejskiej w Łasku z dnia 29 listopada 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organu uprawnionego do udzielania tych ulg oraz uchwała Nr XXX/378/2021 Rady Miejskiej w Łasku z dnia 31 marca 2021 r. zmieniająca uchwałę Nr XXXVIII/425/2017 Rady Miejskiej w Łasku z dnia 29 listopada 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organu uprawnionego do udzielania tych ulg.
§ 14. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Przewodniczący Rady Miejskiej w Łasku

Sylwester Florczak

 

PDF   Uchwała Nr III142024 Rady Miejskiej w Łasku z dnia 05-06-2024 w sprawie szczegółowych zasad sposobu i?trybu udzielania ulg w?spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny warunków dopuszczalności pomocy publicznej w?przypadka.pdf (251,33KB)