Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi gminnej Bachorzyn – Wola Bachorska (działki nr ewid. 129, 36/12, 318 obręb Bachorzyn, 300 i 140 obręb Wola Bachorska, gm. Buczek, powiat łaski)”

 

OŚR.6220.5.2025                                                                                     Łask, dn. 27.05.2025 r.

 

DECYZJA

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 71 ust. 2, art. 73 ust. 1, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 i art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 ze zm.), a także § 3 ust. 2 pkt 2 w związku z § 3 ust. 1 pkt 62  Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839 ze zm.) oraz art. 104, art. 106 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 572)po rozpatrzeniu wniosku Gminy Buczek z dnia 08.01.2025 r. przekazanego do tutejszego organu zgodnie z postanowieniem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu z dnia 07.02.2025 r., znak: SKO.4192.122.25, oraz zasięgnięciu opinii:

- Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi,

- Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu, 

- Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łasku,

stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. Przebudowa drogi gminnej Bachorzyn – Wola Bachorska (działki nr ewid. 129, 36/12, 318 obręb Bachorzyn, 300 i 140 obręb Wola Bachorska, gm. Buczek, powiat łaski) oraz

określam

  1. rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
  1. Planowane przedsięwzięcie obejmuje przebudowę drogi gminnej nr 103116E na odcinku Bachorzyn – Wola Bachorska od km 0+000 tj. od granicy pasa drogowego drogi wojewódzkiej nr 483 Łask – Buczek – Zelów, do km 2+268 tj. do granicy pasa drogowego drogi powiatowej nr 2301E Buczek – Wola Bachorska na długości 2268,00 m. Przedmiotowa inwestycja przebiega przez tereny rolnicze z zabudową mieszkaniową jednorodzinną wsi Bachorzyn i Wola Bachorska.
  2. Zakres przedsięwzięcia obejmuje:
  • wykonanie pełnej nowej konstrukcji jezdni szerokości do 5,0 m wraz z ułożeniem warstwy bitumicznej;
  • wykonanie poboczy, które zostaną wzmocnione i utwardzone mieszanką tłucznia
    i destruktu;
  • budowę zjazdów indywidualnych.
  1. Odwodnienie jezdni drogi odbywać się będzie za pomocą spadków podłużnych i poprzecznych częściowo do istniejących rowów przydrożnych i częściowo na przyległe tereny zielone.
  2. Rowy zostaną odmulone na głębokość ok. 20 cm i obsiane mieszanką traw. Rowy przydrożne nie będą rekonstruowane. Szerokość dna rowów wynosi ok. 40 cm, a nachylenie skarp od 1:1 do 1:1,5.
  3. W ramach przedsięwzięcia nie jest planowany remont i wymiana istniejących przepustów.

 

  1. Na etapie realizacji eksploatacji i/lub użytkowania przedsięwzięcia  należy:
    1. Zaplecze budowy, w tym plac składowania materiałów i maszyn oraz odpadów zlokalizować na terenach przekształconych antropogenicznie, na terenie uszczelnionym i zabezpieczonym przed przedostaniem się zanieczyszczeń, w tym substancji ropopochodnych, w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu
      i minimalne przekształcenie jego powierzchni (w tym przede wszystkim powierzchni biologicznie czynnej). Nie należy lokalizować zaplecza budowy: na terenie doliny rzecznej i terenie zalewowym, terenach podmokłych, terenach zadrzewionych i zakrzewionych, obszarach leśnych, użytkach i nieużytkach rolnych, w sąsiedztwie zabudowy chronionej akustycznie oraz zbiorników wodnych.
    2. Zaplecze budowy zlokalizować w odległości min. 50 m od cieku Końska Struga oraz dwóch zbiorników wodnych bez nazwy położonych w bliskiej odległości od planowanego do przebudowy odcinka drogi.
    3. Plac budowy należy wyposażyć w stanowisko z sorbentem służącym likwidacji niekontrolowanych wycieków substancji ropopochodnych z pojazdów, maszyn i urządzeń, a w przypadku przedostania się zanieczyszczeń do gruntu lub wód bezzwłocznie podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.
    4. W czasie prowadzenia robót budowlanych prowadzić stały monitoring stanu technicznego sprzętu budowlanego i transportowego oraz przypadków wystąpienia zanieczyszczenia gruntu i neutralizację miejsc mogących powodować ewentualnie zagrożenia dla środowiska gruntowo – wodnego.
    5. Sprzęt i maszyny wykorzystywane podczas realizacji inwestycji powinny spełniać odpowiednie standardy jakościowe, techniczne, wykluczające emisje do wód i do ziemi zanieczyszczeń z grupy ropopochodnych (oleje, smary, paliwo).
    6. W czasie realizacji przedsięwzięcia nie składować w obrębie cieku materiałów
      i substancji chemicznych niezbędnych do realizacji zamierzenia, dla których z Karty Charakterystyki wynika, że przedostanie się do środowiska jest szkodliwe dla organizmów żywych i powoduje długotrwałe negatywne skutki.
    7. Stosować środki techniczne i organizacyjne mające na celu ograniczenie emisji pyłu z terenu przedsięwzięcia powstającego podczas prowadzenia prac budowlanych, jak i podczas transportu materiałów budowlanych (w tym: unikać rozsypywania materiałów pylistych na terenie budowy, osłaniać składowiska kruszyw, piasku zawierające drobne frakcje pyłowe przed działaniem wiatru, w dni słoneczne i wietrzne stosować zraszanie potencjalnych miejsc wtórnego pylenia za pomocą odpowiednich spryskiwaczy, do transportu materiałów pylistych stosować pojazdy ciężarowe wyposażone w systemy zabezpieczające przed rozwiewaniem transportowanych materiałów, drogi wyjazdowe z placu budowy utrzymywać w czystości, aby wyeliminować możliwość wtórnego pylenia, itp.).
    8. Emisję hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia należy ograniczyć poprzez prowadzenie prac uciążliwych akustycznie wyłącznie w godzinach dziennych, tj. 6:00 – 22:00.
    9. Na etapie realizacji przedsięwzięcia należy stale kontrolować plac budowy (w tym wykopy, mogące powstać zagłębienia wypełnione wodą, zastoiska wody, elementy systemu odwadniającego, inne miejsca mogące stanowić pułapki antropogeniczne dla zwierząt) w celu poszukiwania uwięzionych zwierząt, a w przypadku zaobserwowania uwięzionych w nich zwierząt należy niezwłocznie je uwolnić oraz przemieścić poza teren prowadzonych prac, do stanowisk zastępczych odpowiadających ich wymaganiom siedliskowym, biorąc pod uwagę możliwość ich przetrwania we właściwym stanie ochrony na nowym stanowisku. Przenoszenie zwierząt należy prowadzić pod nadzorem przyrodniczym i w kierunku ich naturalnej migracji.
    10. W okresie migracji wiosennych, tj. w okresie marzec-maj i migracji jesiennych płazów, tj. w okresie co najmniej wrzesień, zwłaszcza w pobliżu zbiorników wodnych i cieku Końska Struga sąsiadujących z drogą), teren budowy należy zabezpieczyć tak, aby uniemożliwić zwierzętom przedostanie się na ten teren, poprzez szczelne wygrodzenie ogrodzeniami tymczasowymi herpetologicznymi (ogrodzenie pełne lub o oczkach nie większych niż 0,5x0,5 cm, o wysokości części nadziemnej co najmniej 0,5 m, z zagłębioną w podłożu dolną krawędzią i odgięciem górnej krawędzi na zewnątrz w formie daszku; krańce wygrodzenia zakończyć zawrotkami).
    11. Prace ziemne przeprowadzić poza sezonem największej aktywności płazów, tj. poza okresem wiosennej i jesiennej migracji (tj. w okresie marzec-maj i migracji jesiennych, tj. w okresie co najmniej wrzesień) oraz poza okresem lęgowym ptaków (tj. od początku marca do połowy października). Dopuszcza się przeprowadzenie prac w ww. terminie po przeprowadzonej kontroli przez specjalistę przyrodnika pod kątem zasiedlenia terenu przez gatunki chronione (1 – 3 dni przed rozpoczęciem prac); w przypadku ryzyka płoszenia zwierząt gatunków chronionych na skutek prac ziemnych w sezonie lęgowym oraz w przypadku zasiedlenia terenu przez gatunki chronione, prace należy wstrzymać i uzyskać zezwolenie na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków podlegających ochronie, zgodnie z przepisami odrębnymi.
    12. Ścieki bytowe z placu budowy należy odprowadzać do szczelnych, przenośnych sanitariatów, które następnie należy opróżniać przez uprawnione podmioty.
    13. Przedsięwzięcie zrealizować bez wycinki drzew i krzewów.
    14. Drzewa pozostające w zasięgu prac i narażone na uszkodzenia należy zabezpieczyć zgodnie ze sztuką ogrodniczą. Zabezpieczenie powinno dotyczyć wszystkich części drzewa, tj. części nadziemnej – pnia i korony oraz części podziemnej – korzeni. Grupy drzew bezpośrednio sąsiadujące z zapleczem budowy, placem budowy, drogami przejazdu sprzętu budowlanego, itp. należy ogrodzić ochronnym ogrodzeniem wys. 1,5-2 m w odległości co najmniej 1 m od brzegu pni – po obu stronach rzędów drzew lub wokół grup drzew. Jeżeli rozwiązanie z wygrodzeniem grup drzew jest niemożliwe, należy na cały okres budowy zastosować zabezpieczenia indywidualne drzew poprzez oszalowanie pni drzew deskami zamocowanymi za pomocą drutu, z zastosowaniem materiału amortyzującego (mata słomiana, juta itp.). Należy minimalizować ruch pojazdów i maszyn budowlanych wokół drzew w obrębie strefy wyznaczonej przez obrys jego korony. Prace w obrębie strefy korzeniowej należy wykonywać w taki sposób, aby nie uszkadzać i nie przesuszać korzeni. W obrębie systemu korzeniowego drzew nie należy składować materiałów budowlanych i nie organizować zaplecza budowy.

 

III.      Integralną częścią niniejszej decyzji jest Załącznik – Charakterystyka przedsięwzięcia.

UZASADNIENIE

          W dniu 08.02.2025 r. wpłynęło do tutejszego urzędu postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu z dnia 07.02.2025 r., znak: SKO.4192.122.25, w którym Burmistrza Łasku wyznaczono jako organ właściwy do załatwienia sprawy dotyczącej wydania na wniosek Gminy Buczek decyzji w przedmiocie ustalenia środowiskowych uwarunkowań dla inwestycji pn. Przebudowa drogi gminnej Bachorzyn – Wola Bachorska (działki nr ewid. 129, 36/12, 318 obręb Bachorzyn, 300 i 140 obręb Wola Bachorska, gm. Buczek, powiat łaski). Następnie w dniu 13.02.2025 r. wpłynęło do tutejszego urzędu pismo Wójta Gminy Buczek wraz z aktami ww. sprawy.

Przedmiotowe przedsięwzięcie zakwalifikowano jako przedsięwzięcie wymienione w  § 3 ust. 2 pkt 2 w związku z § 3 ust. 1 pkt 62  rozporządzenia Rady Ministrów  z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019 r. poz. 1839 ze zm.), tj.:

  • polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ust. 1, z wyłączeniem przypadków,
    w których ulegająca zmianie lub powstająca w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu część realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia nie osiąga progów określonych w ust. 1, o ile zostały one określone; w przypadku gdy jest to druga lub kolejna rozbudowa, przebudowa lub montaż, sumowaniu podlegają parametry tej rozbudowy, przebudowy lub montażu z poprzednimi rozbudowami, przebudowami lub montażami, o ile nie zostały one objęte decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach,
  • drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.

 

Z uwagi na niejednoznaczne wskazanie działek, na których zaplanowano przedsięwzięcie wezwano inwestora pismem z dnia 17.02.2025 r., znak: OŚR.6220.5.2025 do uzupełnienia wniosku, które wpłynęło do tutejszego urzędu w dniu 26.02.2025 r..

Do wniosku  ostatecznie dołączono ostatecznie wymagane załączniki, tj.:

  • kartę informacyjną przedsięwzięcia (KIP);
  • załącznik graficzny z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie;
  • kopię mapy obejmującą przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, wraz z terenem działek sąsiednich.

            Dla terenu objętego planowanym przedsięwzięciem brak jest uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W procesie ustalania kręgu stron stwierdzono, że stron jest powyżej 10, zatem w niniejszej sprawie zastosowanie ma przepis art. 49 k.p.a. i art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (ustawy ooś). Wobec powyższego stosowne obwieszczenia Burmistrza Łasku były wywieszone w pobliżu inwestycji na tablicy ogłoszeń na terenie gminy Buczek, na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Łasku oraz zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Łasku, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w Urzędzie Gminy Buczek.

Burmistrz Łasku wszczął postępowanie w przedmiotowej sprawie zawiadamiając strony postępowania poprzez obwieszczenie z dnia 05.03.2025 r., znak: OŚR.6220.5.2025, oraz zawiadomienie z dnia 05.03.2025 r., znak: OŚR.6220.5.2025. Stosownie do art. 64
ust. 1 ustawy ooś tutejszy organ pismem z dnia 05.03.2025 r., znak: OŚR.6220.5.2025 wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego
w Łasku o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia oraz określenie zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi uznał dane zawarte w KIP za niekompletne i wezwał pismem z dnia 11.03.2025 r., znak: WOOŚ.4220.134.2025.SGr do ich uzupełnienia. W związku z powyższym tutejszy organ skierował wezwanie z dnia 14.03.2025 r., znak: OŚR.6220.5.2025 do wnioskodawcy o złożenie uzupełnienia KIP. W dniu 03.04.2025 r. wpłynęło złożone przez inwestora uzupełnienie, które pismem z dnia 09.04.2025 r., znak: OŚR.6220.5.2025 tutejszy organ skierował do organów współdziałających.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łasku w opinii z dnia 26.03.2025 r., znak: ZNS.90281.8.2025.AŚ uznał, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym nie jest wymagane sporządzenie raportu oddziaływania na środowisko na etapie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi ponownie uznał dane zawarte
w KIP za niekompletne i wezwał pismem z dnia 16.04.2025 r., znak: WOOŚ.4220.134.2025.SGr.2 do ich uzupełnienia. W związku z powyższym tutejszy organ skierował wezwanie z dnia 22.04.2025 r., znak: OŚR.6220.5.2025 do wnioskodawcy
o złożenie uzupełnienia KIP. W dniu 05.05.2025 r. wpłynęło złożone przez inwestora uzupełnienie, które pismem z dnia 08.05.2025 r., znak: OŚR.6220.5.2025 tutejszy organ skierował do organów współdziałających.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łasku pismem z dnia 25.04.2025 r., znak: ZNS.90281.8.2025.AŚ podtrzymał swoje stanowisko wyrażone w opinii z dnia 26.03.2025 r., znak: ZNS.90281.8.2025.AŚ.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu w opinii z dnia 30.04.2025 r., znak: PO.ZZŚ.4901.90.2025.KO uznał, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym nie jest wymagane sporządzenie raportu oddziaływania na środowisko na etapie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Ponadto w okolicznościach niniejszej sprawy w ww. opinii wskazano, w myśl art. 64 ust. 3a ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, że jakkolwiek nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko to zasadne jest uwzględnienie w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach szczegółowego zakresu przedsięwzięcia i uwarunkowań planowanego przedsięwzięcia pod kątem jego realizacji i w zakresie jego potencjalnego oddziaływania na środowisko, w tym także uwzględnienie określonych warunków i wymagań, które wskazał w ww. opinii.

Następnie w dniu 08.05.2025 r. wpłynęło sprostowanie omyłki pisarskiej w uzasadnieniu opinii Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu z dnia 30.04.2025 r., znak: PO.ZZŚ.4901.90.2025.KO.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łasku pismem z dnia 20.05.2025 r., znak: ZNS.90281.8.2025.AŚ podtrzymał swoje stanowisko wyrażone w opinii z dnia 26.03.2025 r., znak: ZNS.90281.8.2025.AŚ.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi postanowieniem z dnia 21.05.2025 r., znak: WOOŚ.4220.134.2025.SGr.2 uznał, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym nie jest wymagane sporządzenie raportu oddziaływania na środowisko na etapie uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Ponadto w okolicznościach niniejszej sprawy w ww. opinii wskazano, w myśl art. 64 ust. 3a ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, że jakkolwiek nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko to zasadne jest uwzględnienie w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach szczegółowego zakresu przedsięwzięcia i uwarunkowań planowanego przedsięwzięcia pod kątem jego realizacji i w zakresie jego potencjalnego oddziaływania na środowisko, w tym także uwzględnienie określonych warunków i wymagań, które wskazał w ww. opinii.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu pismem z dnia 22.05.2025 r., znak: PO.ZZŚ.4901.90.2025.2.KO podtrzymał swoje stanowisko wyrażone w opinii z dnia
z dnia 30.04.2025 r., znak: PO.ZZŚ.4901.90.2025.KO sprostowanej w dniu 08.05.2025 r.

 Zgodnie z art. 84 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko, w przypadku gdy nie została przeprowadzona ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach właściwy organ stwierdza brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Decyzja ta wydawana jest po uzyskaniu opinii, o których mowa w art. 64 ust. 1 i 1a ww. ustawy.

Ustalając, czy dla planowanego przedsięwzięcia potrzebne jest przeprowadzenie procedury oceny oddziaływania na środowisko, tutejszy organ zbadał, jaki jest rodzaj i skala przedsięwzięcia, lokalizacja, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją, wykorzystanie zasobów naturalnych oraz emisje i uciążliwości, które potencjalnie wystąpią na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji planowanego przedsięwzięcia.

Na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego, w tym danych zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, stanowiącej główny dowód w sprawie, biorąc pod uwagę opinie organów współdziałających, a także ze względu na brak uwag, wniosków, czy żądań stron postępowania orzeczono jak w sentencji. Za odstąpieniem od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przemawiały argumenty wynikające z uwarunkowań przedstawionych w art. 63 ust. 1 ustawy ooś, o których mowa poniżej.

Planowane przedsięwzięcie polega na przebudowie drogi gminnej 103116E na odcinku Bachorzyn – Wola Bachorska od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 483 Łask – Zelów do skrzyżowania z drogą powiatową nr 2301E Buczek – Wola Bachorska. Długość odcinka wynosi 2268 m. Przedmiotowa droga będzie obsługiwała ruch lokalny.

Droga przebiega przez tereny rolnicze z zabudową mieszkaniową jednorodzinną wsi Bachorzyn i Wola Bachorska. Obecnie droga na całym odcinku posiada nawierzchnię bitumiczną. Szerokość pasa drogowego jest bardzo zróżnicowana. Rowy przydrożne występujące odcinkowo są wypłycone i zamulone. Bitumiczna nawierzchnia jezdni o szerokości ok. 4,00 m obecnie jest w stanie średnim. Pobocza gruntowe są zaniżone
o szerokości od 1,00 do 1,50 m. W km 0+264, 0+323, 0+332, 0+892 oraz 1+653 występują przepusty rurowe betonowe ze ściankami czołowymi. Istniejące zjazdy do posesji i na drogi boczne w większości gruntowe utwardzone pospółką lub żużlem paleniskowym.

Zakres planowanego przedsięwzięcia obejmuje:

  • wykonanie pełnej nowej konstrukcji jezdni szerokości do 5,0 m wraz z ułożeniem warstwy bitumicznej;
  • wykonanie poboczy, które zostaną wzmocnione i utwardzone mieszanką tłucznia i destruktu;
  • budowę zjazdów indywidualnych.

Projekt przebudowy zakłada również regulacje studni rewizyjnych kanalizacji sanitarnej oraz skrzynek zaworów wodociągowych.

Odwodnienie jezdni drogi odbywać się będzie za pomocą spadków podłużnych i poprzecznych częściowo do istniejących rowów przydrożnych i częściowo na przyległe tereny zielone. Rowy zostaną odmulone na głębokość ok. 20 cm i obsiane mieszanką traw. Rowy przydrożne nie będą rekonstruowane. Szerokość dna rowów wynosi ok. 40 cm, a nachylenie skarp od 1:1 do 1:1,5.

Lokalizację istniejących rowów wskazano w poniższej tabeli:

Lewa strona drogi

Prawa strona drogi

km 0+000 ÷ 0+264

km 0+003 ÷ 0+264

km 0+332 ÷ 0+377

km 0+377 ÷ 0+472

km 0+405 ÷ 0+512

km 0+590 ÷ 0+657

km 0+711 ÷ 0+858

  •  

W ramach przedsięwzięcia nie jest planowany remont i wymiana istniejących przepustów. Przepusty te są w dobrym stanie technicznym. W związku z powyższym koryto cieku Końska Struga, który przecina przedmiotową drogę, pozostanie nienaruszone. Dodatkowo zaplecze budowy zostanie zlokalizowane min. 50 m od ww. cieku.

Niweleta drogi, chodników i zjazdów będzie dostosowana do istniejącej niwelety, z uwzględnieniem usytuowania istniejących zjazdów oraz terenów przyległych. Pod każdym zjazdem położone będą rury z tworzywa lub betonowe.

Prace związane z przebudową drogi polegać będą na wykorytowaniu drogi, ustabilizowaniu podłoża cementem, wykonaniu podbudowy zasadniczej z kruszywa łamanego, a następnie położeniu warstw betonu asfaltowego: wiążącej i ścieralnej.

Stosowana w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia technologia będzie technologią typową, wykorzystywaną w budownictwie drogowym. Projekt przewiduje wykorzystanie do budowy powszechnie stosowanego sprzętu budowlanego oraz materiałów dopuszczonych do stosowania w budownictwie, posiadających atesty i aprobaty techniczne oraz certyfikaty.

Cały teren w sąsiedztwie dokumentowanego odcinka drogi zagospodarowany jest przez pojedyncze zabudowania oraz użytki rolne. Pas drogowy jest już silnie przekształcony przez człowieka, większość pasa stanowi istniejąca droga o nawierzchni bitumicznej, nieliczną roślinność stanowią trawy w większości mieszanki wprowadzone przez człowieka oraz roślinność segetalna. W pasie drogowym znajdują się drzewa. Przedsięwzięcie będzie realizowane bez wycinki drzew i krzewów.

W pobliżu istniejących zadrzewień prace należy prowadzić ze szczególną ostrożnością oraz należy je zabezpieczyć przed urazami mechanicznymi i innymi uszkodzeniami poprzez np. wygrodzenie grup drzew lub oszalowanie pni deskami zamocowanymi za pomocą drutu, z zastosowaniem materiału amortyzującego (mata słomiana, juta itp.). Należy ponadto minimalizować ruch pojazdów i maszyn budowlanych wokół drzew w obrębie strefy wyznaczonej przez obrys jego korony. W obrębie systemu korzeniowego drzew nie należy składować materiałów chemicznie i fizycznie szkodliwych dla korzeni i gleby jak np. cement, wapno, oleje, środki impregnujące, paliwa ciekłe itp.

Na potrzeby planowanego przedsięwzięcia prognozuje się wykorzystanie normatywnych wielkości w zakresie zużycia wody, materiałów, paliw oraz energii. Materiałochłonność planowanego przedsięwzięcia nie powinna odbiegać od przedsięwzięć o podobnym profilu. Na etapie realizacji przedmiotowej inwestycji przewiduje się wykorzystanie m.in. masy bitumicznej, tłucznia kamiennego, paliwa, wody. W fazie realizacji planowanego przedsięwzięcia woda do celów sanitarnych i budowlanych będzie dostarczana za pomocą beczkowozów. Woda do celów spożywczych, dla pracowników budowy, będzie dostarczana w butelkach PET.

Zaplecze budowy, w tym plac składowania materiałów i maszyn, będzie zlokalizowane na terenach przekształconych antropogenicznie, na terenie uszczelnionym i zabezpieczonym przed przedostaniem się zanieczyszczeń, w tym substancji ropopochodnych, w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przekształcenie jego powierzchni (w tym przede wszystkim powierzchni biologicznie czynnej). Nie należy lokalizować zaplecza budowy: na terenie doliny rzecznej i terenie zalewowym, terenach podmokłych, terenach zadrzewionych i zakrzewionych, obszarach leśnych, użytkach i nieużytkach rolnych, w sąsiedztwie zabudowy chronionej akustycznie oraz zbiorników wodnych. Zaplecze budowy oraz drogi techniczne będą zorganizowane w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przekształcanie jego powierzchni, a po zakończeniu prac teren zostanie przywrócony do poprzedniego stanu. Zaplecze budowy będzie zlokalizowane w odległości min. 50 m od cieku Końska Struga oraz dwóch zbiorników wodnych bez nazwy położonych w bliskiej odległości od planowanego do przebudowy odcinka drogi. Lokalizacja i organizacja zaplecza budowy będzie należała do obowiązków wykonawcy robót.

W stanie istniejącym koryto cieku Końska Struga powyżej jak i poniżej istniejącego przepustu jest nie uregulowane, piaszczyste o szerokości do 1,5 m. Inwestycja nie zmieni kształtu i przebiegu koryta rzeki. Nie jest planowana wymiana ww. przepustu.

Przedmiotowa inwestycja jest inwestycją lokalną o oddziaływaniu nie wykraczającym poza granice realizacji. Po zastosowaniu odpowiednich działań minimalizujących i ograniczających uciążliwości, oddziaływania względem środowiska przyrodniczego nie będą znaczące. Mając na uwadze, iż prace prowadzone będą w dolinie rzeki, jeśli zajdzie potrzeba, cenne siedliska i gatunki roślin, zwierząt i grzybów mogące pojawić się na omawianym obszarze należy odpowiednio zabezpieczyć przed negatywnym wpływem robót budowlanych oraz w razie konieczności podjąć konieczne działania minimalizujące. W przypadku zasiedlenia terenu inwestycji przez chronione gatunki, przed przenoszeniem gatunków chronionych, przed rozpoczęciem prac mogących doprowadzić do zniszczenia gatunków chronionych i ich siedlisk, umyślnego płoszenia lub niepokojenia lub mogących mieć inny negatywny wpływ na gatunki chronione należy uzyskać stosowne zezwolenia zgodnie z przepisami odrębnymi. Ze względu na wrażliwość siedliska, jakim jest dolina rzeczna, prace realizacyjne powinno się prowadzić ze szczególną ostrożnością, nie dopuszczając do przedostawania się do wód i do ziemi odpadów i substancji niebezpiecznych.

W celu ochrony herpetofauny, w przypadku stwierdzenia na terenie przedsięwzięcia migracji płazów (głównie w okresie migracji wiosennych, tj. w okresie marzec-maj i migracji jesiennych, tj. w okresie co najmniej wrzesień, zwłaszcza w pobliżu zbiorników wodnych i cieku Końska Struga sąsiadujących z drogą), teren budowy zostanie zabezpieczony tak, aby uniemożliwić zwierzętom przedostanie się na ten teren poprzez szczelne wygrodzenie ogrodzeniami tymczasowymi herpetologicznymi. Istotne jest także, aby w przypadku prowadzenia prac rozbiórkowych, prac ziemnych itp., w okresie szczytu sezonu lęgowego ptaków i kluczowym okresie rozrodu gatunków dziko występujących zwierząt oraz sezonie rozrodczym i migracyjnym płazów rozpoczęcie tych prac zostało poprzedzone kontrolą przyrodniczą w ramach nadzoru przyrodniczego, która wykluczy obecność gatunków chronionych. Realizacja przedsięwzięcia uwzględniająca warunki i wymagania z zakresu ochrony środowiska określone w KIP, Aneksie nr 1 i nr 2 do KIP oraz w sentencji niniejszej decyzji zapewni, że przedsięwzięcie nie będzie oddziaływało w sposób znaczący na środowisko zarówno na etapie realizacji jak i funkcjonowania.

W trakcie realizacji przedsięwzięcia wystąpi minimalny wzrost uciążliwości akustycznej związany z poruszaniem się pojazdów samochodowych wykorzystywanych do transportu materiałów budowlanych oraz maszyn budowlanych przeznaczonych do układania nawierzchni bitumicznej Oddziaływanie to będzie miało również charakter przejściowy i krótkotrwały, tj. do czasu zakończenia prac związanych z wykonaniem nawierzchni. Dodatkowo przy zastosowaniu maszyn i środków transportu sprawnych technicznie i dopuszczonych do ruchu po drogach publicznych hałas nie będzie uciążliwy.
W fazie eksploatacji nie przewiduje się zwiększenia negatywnego oddziaływania na klimat akustyczny w porównaniu ze stanem obecnym. Poziom natężenia ruchu nie ulegnie zmianie. W wyniku realizacji przedsięwzięcia poprawiona zostanie nawierzchnia drogi, co znacząco wpłynie na poprawę aktualnego stanu akustycznego w otoczeniu drogi.

Oddziaływanie na powietrze atmosferyczne na etapie budowy związane będzie głownie z transportem przez pojazdy samochodowe oraz pracą maszyn budowlanych. Oddziaływanie to będzie miało charakter przemijający (okresowy), nie będzie miało większego wpływu na teren poza granicami placu budowy. Będzie dotyczyć tylko i wyłącznie etapu realizacji przedsięwzięcia do czasu zakończenia prac budowlanych. Na etapie funkcjonowania źródłem emisji będą poruszające się po drodze pojazdy. Z uwagi na niewielkie natężenie i lokalny charakter ruchu nie przewiduje się pogorszenia jakości powietrza w obszarze drogi po jej przebudowie.

Ścieki bytowe powstające na etapie realizacji będą gromadzone w przenośnych urządzeniach sanitarnych z bezodpływowymi, szczelnymi zbiornikami systematycznie opróżnianymi przez uprawnione firmy. Etap eksploatacji przedsięwzięcia nie wiąże się z powstawaniem ścieków bytowych.

W trakcie prowadzenia prac przewiduje się wytwarzanie odpadów związanych m. in. z pracami ziemnymi, użytkowaniem sprzętu budowlanego oraz funkcjonowaniem zaplecza. Będą to odpady głównie z grupy 15, 17 i 20. Wytwórcą odpadów na etapie realizacji inwestycji będzie wykonawca drogi i na nim spoczywać będzie obowiązek dalszego zagospodarowania odpadów. Na etapie eksploatacji przedmiotowe przedsięwzięcie przy właściwym użytkowaniu nie będzie źródłem generującym powstawanie znaczących ilości odpadów. Ewentualnie wytwarzane mogą być odpady związane z użytkowaniem i utrzymaniem drogi w dobrym stanie technicznym.

Informacje zawarte w kip pozwalają stwierdzić, że zarówno na etapie realizacji, jak i eksploatacji przedsięwzięcia wystąpią oddziaływania na środowisko, jednakże przy odpowiedniej organizacji robót oraz zastosowaniu odpowiedniej technologii i zabezpieczeń oddziaływania te mogą być zminimalizowane. Uwzględniając charakter, wielkość, intensywność i złożoność oddziaływań uznać należy, iż realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie związana z znaczącym oddziaływaniem na środowisko.

Nie przewiduje się kumulacji oddziaływań planowanego do realizacji przedsięwzięcia z innymi przedsięwzięciami planowanymi, realizowanymi lub zrealizowanymi na analizowanym terenie, jak również w zasięgu jego oddziaływania.

W związku z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia nie przewiduje się także wystąpienia zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji. Wszelkie prace związane z planowanym przedsięwzięciem zostaną wykonane tak, aby spowodować jak najmniejsze uciążliwości dla okolicznych mieszkańców i otaczającego środowiska naturalnego.

W przypadku realizacji i użytkowania przedmiotowego przedsięwzięcia należy wykluczyć duże ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych.

Z informacji zawartych w kip wynika, że na terenie przedsięwzięcia nie występują obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych. Przedmiotowe przedsięwzięcie położone jest poza obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarami jezior, obszarami górskimi, obszarami wybrzeży, obszarami leśnymi, obszarami uzdrowisk oraz obszarami ochrony uzdrowiskowej.

Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r., poz. 1478 ze zm.) oraz poza obszarem korytarza ekologicznego. Najbliższy korytarz ekologiczny Dolina Warty – Dolina Pilicy KPdC-10C położony jest w odległości ok. 7,3 km.

Teren przedsięwzięcia położony jest poza obszarami Natura 2000. Najbliższy obszar Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 to specjalny obszar ochrony siedlisk Grabia PLH100021 położony w odległości ok. 6,8 km od planowanej inwestycji.

Przedsięwzięcie, biorąc pod uwagę jego skalę i położenie, nie powinno znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony ww. obszaru Natura 2000, w tym w szczególności nie będzie powodować pogorszenia stanu siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków, dla ochrony których wyznaczono dany obszar Natura 2000, nie będzie wpływało negatywnie na gatunki, dla ochrony których został wyznaczony dany obszar oraz nie pogorszy integralności obszaru Natura 2000 i jego powiązania z innymi obszarami.

Pozostałe obszary chronione na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, zlokalizowane w promieniu 5 km od planowanej inwestycji to:

  • Obszar Chronionego Krajobrazu Grabia w odległości ok. 3,9 km,
  • Zespół Przyrodniczo – Krajobrazowy Zabytkowy Park w Buczku w odległości
    ok. 2,5 km.

Nie przewiduje się negatywnego oddziaływania inwestycji na ww. formy ochrony przyrody.

 

Zgodnie z aktualnie obowiązującym „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” przyjętym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 16 listopada 2022 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 335), planowane przedsięwzięcie znajduje się w regionie wodnym Warty w granicach jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie GW600083 oraz w granicach zlewni jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) Końska o kodzie RW600009182889.

Przez cele środowiskowe należy zrozumieć:

  • dla jednolitych części wód powierzchniowych niewyznaczonych jako sztuczne lub silnie zmienione jest ochrona oraz poprawa ich stanu ekologicznego i stanu chemicznego, tak aby osiągnąć co najmniej dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny wód powierzchniowych, a także zapobieganie pogorszeniu ich stanu ekologicznego i stanu chemicznego (art. 56 Prawa wodnego),
  • dla sztucznych i silnie zmienionych jednolitych części wód powierzchniowych jest ochrona tych wód oraz poprawa ich potencjału ekologicznego i stanu chemicznego, tak aby osiągnąć co najmniej dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny wód powierzchniowych, a także zapobieganie pogorszeniu ich potencjału ekologicznego oraz stanu chemicznego (art. 57 Prawa wodnego),
  • dla jednolitych części wód podziemnych jest:
  • zapobieganie lub ograniczanie wprowadzania do nich zanieczyszczeń;
  • zapobieganie pogorszeniu oraz poprawa ich stanu;
  • ich ochrona i podejmowanie działań naprawczych, a także zapewnianie równowagi między poborem a zasilaniem tych wód, tak aby osiągnąć ich dobry stan (art. 59 Prawa wodnego),
  • dla obszarów chronionych jest osiągnięcie norm i celów wynikających z przepisów, na podstawie których te obszary chronione zostały utworzone, przepisów ustanawiających te obszary lub dotyczących tych obszarów, o ile nie zawierają one w tym zakresie odmiennych uregulowań (art. 61 Prawa wodnego).

 

JCWPd o kodzie PLGW600083 charakteryzuje się dobrym stanem chemicznym oraz słabym stanem ilościowym. Jest ona monitorowana, a ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych jest zagrożona ilościowo. JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia.

JCWP o nazwie Końska o kodzie RW600009182889 posiada status silnie zmienionej części wód o złym stanie. Jest ona monitorowana i jest określona jako „zagrożona” nieosiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 4, ust. 5 Ramowej Dyrektywy Wodnej.

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do inwestycji i działań, które wymagają uzyskania oceny wodnoprawnej, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie rodzajów inwestycji i działań, które wymagają uzyskania oceny wodnoprawnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1752).

Ustalono, że teren na którym zlokalizowane będzie przedsięwzięcie nie leży w granicach obszarów szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne.

Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie oraz przy założeniu realizacji określonych w sentencji warunków stwierdza się brak możliwości znaczącego oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdza się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, na realizację celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”.

 

Analizując rodzaj, skalę i usytuowanie przedsięwzięcia, a także dotychczasowy sposób zagospodarowania i użytkowania terenu należy stwierdzić, że realizacja przedsięwzięcia nie będzie miała istotnego wpływu na walory krajobrazowe okolicy, ponieważ przedsięwzięcie dotyczy budowy drogi w istniejącym pasie drogowym.

Zmiany w rzeźbie terenu i środowisku przyrodniczym wynikające z przebudowy drogi nie będą skutkowały obniżeniem wartości przyrodniczej przyległych do pasa drogowego terenów. Jednocześnie należy wskazać, że w przypadku zasiedlenia terenu inwestycji przez gatunki chronione, przed przenoszeniem gatunków chronionych, przed rozpoczęciem prac mogących doprowadzić do zniszczenia gatunków chronionych i ich siedlisk, umyślnego płoszenia lub niepokojenia lub mogących mieć inny negatywny wpływ na gatunki chronione należy uzyskać stosowne zezwolenia zgodnie z przepisami odrębnymi.

Na przedmiotowym terenie nie zidentyfikowano obszarów, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia.

Przedmiotowe przedsięwzięcie znajduje się na terenie gminy Buczek, gdzie gęstość zaludnienia wynosi 54,7 os./km2 (wg. Bank Danych Lokalnych GUS na 2023 r.).

Ze względu na lokalizację i charakter inwestycji nie istnieje możliwość wystąpienia transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Na podstawie informacji zawartych w karcie informacyjnej można stwierdzić brak wystąpienia oddziaływania o znacznej wielkości lub złożoności. Na etapie realizacji przedsięwzięcia wystąpi krótkotrwałe oddziaływanie, nie powodujące jednak trwałego, znacznego pogorszenia się stanu środowiska, nie zajdzie konieczność wycinania drzew i krzewów. Uciążliwości prac budowlanych względem najbliższej zabudowy będą ograniczone w czasie.

Planowane przedsięwzięcie na etapie eksploatacji, przy prawidłowym jego funkcjonowaniu, nie będzie oddziaływać w sposób uciążliwy na środowisko. Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia z uwagi na jego zakres nie będzie miała także wpływu na otaczających krajobraz.

Na etapie realizacji przedsięwzięcia wszelkie roboty będą wykonywane w technologii umożliwiającej sprawne wykonanie prac, przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu, eksploatowanego i konserwowanego w prawidłowy sposób. Prace będą prowadzone
w sposób zgodny z zasadami ochrony środowiska oraz z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. W karcie informacyjnej zaproponowano działania mające na celu zapobieganie, ograniczanie i minimalizację oddziaływań i uciążliwości.

Mając powyższe na uwadze uznano za zasadne odstąpienie od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

P O U C Z E N I E

  1. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzję, o której mowa w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
  2. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 ww. ustawy w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
  3. Złożenie wniosku, o którym mowa w pkt 2 może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu, o którym mowa w pkt 2, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w tej decyzji.
  4. W okresie, o którym mowa w pkt 2 i 3, dla danego przedsięwzięcia wydaje się jedną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Jedną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaje się także w przypadku, gdy dla danego przedsięwzięcia jest wymagane uzyskanie więcej niż jednej z decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 ww. ustawy lub, gdy wnioskodawca uzyskuje odrębnie decyzje dla poszczególnych etapów realizacji przedsięwzięcia.
  5. W przypadku zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosuje się odpowiednio przepisy ww. ustawy.
  6. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody zniszczenie (przesadzenie) siedliska/stanowiska gatunków i okazów gatunków objętych ochroną lub podjęcie innych czynności mających wpływ na gatunki chronione wymaga uzyskania zgody odpowiednio od Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska lub/i regionalnego dyrektora ochrony środowiska, a prace należy przeprowadzić zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu.
  7. Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu za pośrednictwem Burmistrza Łasku, w terminie 14 dni od jej doręczenia.
  8. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
  9. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

 

 

BURMISTRZ ŁASKU

Monika Mrowińska

 

Załącznik: RTF  charakterystyka - BIP.rtf (166,13KB)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

  1. Gmina Buczek;
  2. Strony postępowania /wg rozdzielnika/ - zgodnie z art. 49 KPA,
  3. a/a.

 

Otrzymują (zgodnie z treścią art. 86a ustawy ooś - decyzja ostateczna odrębnym pismem):

  1. Starosta Łaski.

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi,
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łasku,
  3. Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu.

 

Zwolniono z opłaty skarbowej na podstawie art. 7 pkt 3  ustawy z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn. Dz. U.
z 2023 r. poz. 2111 ze zm.).